Kişinin yaneşeliığı sosyete içinde kıymeti olan , kabiliyet, tutum ve sair davranış biçimlerini geliştirdiği proseslerin tümüdür.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara bakarak insanların davranışlarında belli gelişmeler sağlamlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Yetişek; ferdin davranışlarındaki evetşantısı aracılığıyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğmeslekme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü üzere eğitimin bir çok tanılamamı mimarilabilmektedir. Fakat, hasetmüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanılamam:
“Ferdin davranışında, kendi evetşantısı aracılığıyla ve kasıtlı olarak matlup yönde( eğitimin lakinçlarına münasip ) bileğmeslekme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu aşinalık bakarak;
· Yetişek bir prosestir.
· Yetişek sürecinde, ferdin davranışlarının matlup yönde bileğmeslektirilmesi lakinçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğmeslekme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde ferdin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç kök öğesi vardır.
1. Amaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Yetişek lakinçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam paha ve kıymetlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı tamam kültürler bâtınin aynıdır. Amaçların içinde ne olduğu ve öğrenme bâtınin kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre bakarak bileğmeslekebilir, ancak sürecin doğbeyı bileğmeslekmez.
Yetişek kapsamı ve tanılamamlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün süresince birmebzul filozof ve eğitimci, eğitimin ne evetğuna üzerine farklı farklı tanılamamlamalarda bulunmuştur. Hasetmüzde ise eğitimin onaylama edilen ölçün tanılamamı şudur: Yetişek, ferdin davranışlarında kendi evetşantıları aracılığıyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğmeslekikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanılamamlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu tanılamamlamanın içinde eğitime üzerine bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları aracılığıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğmeslekikliği” ve “müddetç” üzere kelimeler eğitimin esas taşlarıdır.
Yetişek, âdemoğlu bâtınin ömür boyu devam fail bir prosestir ve davranışlarda başkalık meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik kısaca beklentilere ve hedeflere münasip olabileceği üzere istenmedik yönde bile gelişebilir. Yetişek sürecinin meslekletilmesi ise kasıtlı kısaca programlı ve programlı olabileceği üzere gelişigüzel bile olur. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal yetişek, gelişigüzel meydana getirilen eğitime ise informal yetişek denir. Henüz açıklayıcı bir örnek verirsek meslek, dershane, yetişek merkezleri üzere mekânlarda maruz yetişek formal; ferdin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı sıfır yetişek ise informal eğitidir. Kısaca yetişek sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine bakarak sınıflandırıldığında formal ve informal yetişek yürütmek üzere dü tür ortaya çıkar. Formal yetişek okullarda evet da kurumlarda belli bir tasavvur ve yetişek çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu yetişek tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende yetişek süreci yönetimsel bir kadro ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal yetişek ise spontane gelişen ölçüsüz ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki birey bu eğitimi sosyal çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir sistem olarak ele düzenındığında ise yetişek sisteminin üç kök ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, prosesler ve çıktılardır. Fon; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, çatı, donanım, maliyet, personel üzere fiziksel unsurlardır. Süreç; meslek içinde gerçekleştirilen dersler, öğrenme evetşantıları ve ders aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde mütehassıslık, yeterlilik, yetki, test geriları üzere matlup davranış bileğmeslekiklikleridir.